TJENESTEAVTALE

Sist oppdatert: 16.12.2024

Betingelsene er gyldige fra 01.09.2022 og erstatter alle tidligere tjenesteavtaler og betingelser.

Denne avtalen regulerer avtaleforholdet mellom Virksomheter og Assistert Selvhjelp AS, org.nr. 998504163. Vilkår i denne avtalen gjelder for Virksomheter, og personer som handler som et ledd i denne. Ved å kjøpe og bruke Assistert Selvhjelp sine produkter og tjenester bekrefter Virksomheten å ha lest, forstått, og samtykker til innholdet i, denne avtalen. Virksomheten plikter å informere sine brukere om relevant innhold i denne avtalen.

Definisjoner

  • Assistert Selvhjelp AS («Assistert Selvhjelp») er ansvarlig for nettstedene assistertselvhjelp.no, exporable.com, assistedselfhelp.com og tilhørende digitale tjenester («Nettsider»).
  • Assistert Selvhjelp utvikler teknologi for å lage digitale oppfølgingsverktøy («Forfatterverktøy»). Basert på dette tilbys ulike produkter og funksjoner (for eksempel «Mestringsverktøy» og «Kartleggingsverktøy»).
  • Samlet sett beskrives Nettsider, produkter som utvikles med Forfatterverktøy (og tilhørende funksjonalitet) som «Tjenester».
  • En «Virksomhet» er en enhet/avdeling i en offentlig eller privat organisasjon som tilbyr Tjenester til sluttbrukere: En «Sluttbruker» er en person som har fått tilgang til Tjenester via Virksomheter.
  • Ansatte i en Virksomhet kan ha rollene «Kontaktperson» og «Fagperson».

Avtaleinngåelse

Assistert Selvhjelp krever ikke signering ved avtaleinngåelse. De gjeldende betingelsene er tilgjengelig på nettsidene. Dersom Virksomheten ønsker signering, kan avtalen signeres elektronisk med mindre annet er avtalt. I disse tilfellene vil den signerte avtalen være gjeldende.

Avtalen består av:

  1. Generelle betingelser og personvern.
  2. Databehandleravtale – vilkår for Assistert Selvhjelp sin behandling av personopplysninger på vegne av Virksomheten.
  3. Opplysninger gitt ved bestilling, eventuelt særskilt avtalte vilkår.

Ved eventuell motstrid mellom avtalebetingelsene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så lenge det ikke strider mot ufravikelig lovgivning. Ingen bestemmelser i avtalen skal tolkes slik at Virksomheten fratas rettigheter i henhold til ufravikelig lov, eller rettigheter ved inngåelse av denne avtalen. 

Offentliggjøring

Hvis ikke annet er avtalt, kan Assistert Selvhjelp offentliggjøre hvilke Virksomheter som benytter Tjenester. Det vil vanligvis innebære at vi benytter Virksomhetens navn, og eventuelt logo på nettsider, eller i annen offentlig sammenheng. Dersom det er aktuelt forutsetter vi også at vi har tillatelse til å dele Virksomhetens kontaktopplysninger med relevante interesserte som vil utveksle erfaringer, uten å innhente forutgående samtykke. Virksomheten kan selvsagt reservere seg for slik bruk ved å meddele Assistert Selvhjelp skriftlig per post eller epost.

Endringer i tjenesteavtalen

Virksomheten aksepterer at Assistert Selvhjelp forbeholder seg retten til å gjøre mindre justeringer og endringer i avtalen som er tilgjengelig på nettsiden, for eksempel for å forenkle eller presisere språk. Dette gjelder så lenge endringene ikke svekker de opprinnelige vilkår som er avtalt med Virksomheten.

Assistert Selvhjelp plikter å varsle Virksomheten om vesentlige endringer i denne avtalen, inkludert ethvert forhold som innskrenker Virksomhetens bruksrett eller som endrer partenes forpliktelser eller rettigheter for øvrig. Dersom Virksomheten ikke godtar de nye vilkårene for Tjenesten, og Assistert Selvhjelp ikke kan levere tjenesten i henhold til det som er avtalt, kan Virksomheten kreve at avtalen termineres umiddelbart. Virksomheten kan i så tilfelle kreve refusjon som står i forhold til Tjenester som brukt/ubrukt og tid som gjenstår i avtalen.

I tilfelle endringer i gjeldende lovverk, endelig dom som gir en annen tolkning av gjeldende lov, eller endringer i tjeneste/oppdragsavtalen som krever endringer av Databehandleravtalen, skal partene samarbeide for å oppdatere avtalen tilsvarende.

Melding om vesentlige endringer skal sendes per epost til den epostadressen som er angitt som kontaktadresse for kundeforholdet. Virksomheten har ansvar for å holde kontaktinformasjon oppdatert, inntil kundeforholdet opphører.

Kontaktinformasjon

Reklamasjon og personvernforespørsler kan rettes til

Assistert Selvhjelp AS
Sødal Terrasse 44
4630 KRISTIANSAND

Epost: kontakt@assistertselvhjelp.no

Lovvalg, konflikt- og tvisteløsning

Denne avtalen skal reguleres av norsk rett. Klager rettes til Assistert Selvhjelp innen rimelig tid.

Hvis det foreligger en mangel ved tjenesten må Virksomheten så tidlig som mulig og innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, melde fra til Assistert Selvhjelp om mangelen. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet.

Dersom tvisten ikke løses i minnelighet innen tretti – 30 – dager etter at en av partene har varslet den annen part om tvisten, skal tvisten løses ved de ordinære domstoler.

Partene vedtar Kristiansand tingrett som verneting.

GENERELLE BETINGELSER OG PERSONVERN

Vilkår for bruk av Tjenesten

Assistert Selvhjelp leverer Tjenester til Virksomheter i et definert omfang etter særlig avtale, og med spesifikke vilkår for bruk og tilhørende begrensninger. Unntak fra disse vilkår må være avklaret skriftlig på forhånd.

Den enkelte Virksomhet kan gi egne ansatte tilgang til Tjenesten. Ansatte kan tildele tilgjengelige Tjenester videre til Sluttbrukere som Virksomheten har i oppgave å betjene. En enkelt tilgang til Tjenesten skal aldri gjøres tilgjengelig for flere Sluttbrukere, eller på annen måte gjøres offentlig tilgjengelig (på nettsider eller annet sted).

Personvern

Personopplysninger som Assistert Selvhjelp behandler på egne vegne reguleres av  Personvernerklæringen. Ved å kjøpe og bruke Assistert Selvhjelp sine Tjenester samtykker Virksomheten i at Assistert Selvhjelp kan behandle personopplysninger om ansatte som oversendes etter retningslinjene i Personvernerklæringen.

Assistert Selvhjelp kan kun behandle personopplysninger som er nødvendige for at Assistert Selvhjelp skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen, med mindre annet er særlig avtalt. Virksomhetens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre i lovbestemt tilfelle, eller hvis det er nødvendig for at Assistert Selvhjelp skal få gjennomført avtalen med Virksomheten.

Tilgangsstyring

Virksomheten styrer ansattes tilgang til Tjenestene i avgrensede organisatoriske enheter. Virksomheten har ansvar for å holde oversikt over ansattes tilgang til Tjeneste og tilgangsnivå oppdatert, inntil kundeforholdet opphører. Dette inkluderer også ansvar for at Assistert Selvhjelp til enhver tid har oppdatert informasjon om kontaktperson og kontaktopplysninger.

Databehandleravtale 

Personopplysninger som Assistert Selvhjelp behandler på vegne av Virksomheten som følge av å bruke Assistert Selvhjelp sine tjenester reguleres av  Databehandleravtalen.

Support og opplæring

Ansatte i Virksomheten står fritt til å kontakte Assistert Selvhjelp for support gjennom hele avtaleperioden. Responstid vil normalt være innen 24 timer på virkedager mellom kl 9-16. 

Assistert Selvhjelp bruker tilbakemeldinger aktivt i utvikling av Tjenesten, og vi oppfordrer Virksomheten til å melde inn erfaringer, ønsker og behov knyttet til Tjenesten. Eventuelle feil rettes snarest av utviklere i beredskap. Det gis Ikke garanti om retting innenfor responstid.

Support innebærer hjelp til praktisk bruk av tjenesten, for eksempel opprettelse av bruker og passord, tilgang til funksjonalitet og tilsvarende spørsmål knyttet til bruk av Tjenesten. Ved mer omfattende bistandsbehov, (for eksempel utvidet opplæring, utvikling av teknisk funksjonalitet som ikke inngår i dagens løsning, utvidet støtte til å etablere eller skreddersy løsninger), skal det gjøres avtale mellom Assistert Selvhjelp og Virksomheten i det enkelte tilfellet. Merarbeid utføres i utgangspunktet mot kompensasjon time for time etter gjeldende timesats. Det vil ikke påløpe kostnader for Virksomheten uten at det er gjort skriftlig avtale.

Ved etablering av Tjenester tilbyr Assistert Selvhjelp opplæring over Teams med minimum varighet 2 timer.

KUNDEFORHOLD

Flex kunder:

En Virksomhet kan kjøpe inn et fastsatt antall brukerlisenser, som gir en Sluttbrukere tilgang til definerte Tjenester. Brukerlisensene er tilgjengelig i 12 mnd. fra avtaleinngåelse. Det er gradvis lavere stykkpris per Sluttbrukertilgang jo høyere antall som kjøpes inn for en avtaleperiode.

Totalkunder:

Gjelder Virksomheter med avtale om fri av bruk definerte Tjenester innenfor et geografisk definert område. Beregning av årspris tar utgangspunkt i de valgte Tjenestene og det gjeldende innbyggertallet. Avtalen fornyes løpende årlig frem til melding om endring eller oppsigelse,

Virksomheten skal holde Assistert Selvhjelp løpende oppdatert om hvilke enheter/ avdelinger/tjenester som får tilgang til Tjenestene.

Separate enheter innenfor virksomheter

Virksomheter (for eksempel en kommune) kan opprette separate underenheter for de ulike enhetene/ avdelingene som skal bruke Tjenestene, slik at tilganger og statistikk holdes separat. 

For at Assistert Selvhjelp skal kunne tilby support i henhold til gjeldende betingelser forutsettes opprettelse av separate enheter for hver enhet/ avdeling som skal motta opplæring og support. Det påløper tilleggskostnader for separate enheter – som følger fornyelsesdato for pakker med mestringsverktøy – vanligvis 12 mnd. Kostnaden beregnes ut fra antall separate enheter, og Tjenester de ulike enhetene skal ha tilgang til.

TJENESTER

1. Mestringsverktøy for psykisk helse:

Assistert Selvhjelp tilbyr digitale behandlingsopplegg for ulike psykiske lidelser og utfordringer, som gjennomføres av Sluttbrukere i kombinasjon med oppfølging fra fagpersoner. Fagpersonen har egen funksjonalitet for administrasjon og oppfølging av Sluttbrukere (forutsatt at Sluttbrukeren deler data). Målgruppen for tjenesten er Sluttbrukere i aldersgruppen 16+ som er direkte tjenestemottaker i Virksomheter hvor psykisk helsehjelp er kjernevirksomhet, for eksempel Rask psykisk helsehjelp og psykisk helse tjenester i kommuner eller tilsvarende virksomhet i offentlig eller privat sektor.

Assistert+ innebærer at nye mestringsverktøy som utvikles for målgruppen gjøres tilgjengelig for Virksomheten uten ekstra kostnad. Ved etablering av Assistert+ er oppsett av løsning med tilgang til mestringverktøy og tilbud i Virksomheten inkludert.

Assistert Selvhjelp kan etter nærmere avtale bistå Virksomheter som ønsker annen kartlegging enn det som er standard og/eller støtte til å utvikle eget innhold, i utgangspunktet mot kompensasjon time for time etter gjeldende satser. Det vil ikke påløpe kostnader for Virksomheten uten at det er gjort skriftlig avtale om merarbeid på forhånd. 

Fremtidige Mestringsverktøy rettet mot nye målgrupper av Sluttbrukere inngår ikke i Assistert+. Dette kan for eksempel gjelde, men er ikke begrenset til verktøy og funksjonalitet rettet mot annen type kjernevirksomhet (for eksempel Fastleger, NAV eller andre typer kommunale tjenester). Assistert Selvhjelp forbeholder seg retten til å definere målgruppen i henhold til nevnte presiseringer.

2. Kartleggingsverktøy

Assistert Selvhjelp tilbyr funksjonalitet for kartlegging av Sluttbrukere til Virksomheter. Dette er definert som en selvstendig tjeneste når en Virksomhet kan bruke løsningen til kartlegging av Sluttbrukere, uavhengig av behandlingstilbud for å effektivisere innkomstrutiner og/eller evaluere egne tjenester på tvers av behandlingstilbud.

Ved etablering av kartleggingsløsning er oppsett av standard kartlegging i Virksomheten ut fra Assistert Selvhjelps portefølje av tilgjengelige kartleggingsskjema inkludert. Eksterne lisenskostnader for rettighetsbelagte kartleggingsverktøy dekkes ikke.

Assistert Selvhjelp forbeholder seg retten til å definere fremtidige tjenester og produktkategorier innenfor Kartleggingsverktøy. Per i dag tilbyr vi følgende: 

Innkomstkartlegging

Kartlegging ved henvendelser relatert til psykiske helseplager i aldersgruppen 16+. Inkluderer kartleggingene: Min livssituasjon, Mine ressurser, Mine Symptomer, Mine utfordringer (standard), samt AUDIT og DUDIT (valgfrie).
 

Inkluderer følgende rapporter som genereres etter at brukeren har fylt ut innkomstkartelgging: Oversikt over gjennomført kartlegging, Automatisk innkomstnotat og Anbefalinger for behandlingsfokus.

Tilbakemeldingsverktøy

Kontinuerlig tilbakemelding for å sikre brukermedvirkning, og løpende informasjon om terapeutisksamarbeid og utbytte av tiltak. Inkluderer: Sjekk inn og Sjekk ut:

Avsluttende kartlegging

Kartleggingen består av Mine Symptomer, Mine utfordringer og inkluderer Oversikt over pre og post score, samt Automatisk avslutningsnotat

Frisklivskartlegging

Kartlegging ved henvendelser til bruk i Frisklivsenheter, relatert til livsstilsutfordringer i aldersgruppen 16+. Inkluderer kartleggingene: Min livssituasjon, Mine ressurser, Min helse, Min funksjon.
 

Inkluderer følgende rapporter som genereres etter at brukeren har fylt ut Frisklivskartelgging: Oversikt over gjennomført kartlegging, Automatisk innkomstnotat og Anbefaling.

Særlige betingelser for Kartleggingsverktøy:

Nye kunder vil forutsatt innkjøp av Assistert+ pakke ha tilgang til fri bruk av Innkomstkartlegging i avtaleperioden, om ikke annet er særskilt avtalt. Virksomheten kan også ha tilgang til Frisklivskartlegging kartleggingene i avtaleperioden, mot tilleggskostnad, etter nærmere avtale. 

Fri bruk av kartlegging til behandling av henvendelser gjelder innenfor en enhet i et geografisk avgrenset område. I tilfeller hvor flere enheter har felles behandling av inntak eller mottaksfunksjon på vegne av flere enheter i virksomheten må det gjøres særlig avtale om pris og bruk.

3. Statistikkløsning

Definerte ansatte i Virksomheten vil ha tilgang til statistikkløsningen, som består av anonymiserte data fra Sluttbrukere i Virksomheten. Statistikk som er tilgjengelig inkluderer data som er registrert av Sluttbrukere gjennom Tjenester i Assistert Selvhjelp, herunder effekt, bruk og behandlingsfokus.

4. Forfatterverktøy:

Assistert Selvhjelp tilbyr løsninger for at Virksomheter og/eller fagpersoner kan utvikle egne digitale mestringsverktøy eller kartleggingsløsninger med teknologi i vårt forfatterverktøy. Det skal gjøres særlig avtale som minimum omfatter opplæringsbehov, formål, bruksomfang, og behov for databehandleravtale. Øvrige gjeldende betingelser skal komme tydelig frem.

BESTILLING

Virksomheter kan sende sin bestilling til kontakt@assistertselvhjelp.no eller bruke kontaktskjema på nettsiden. Virksomheten har ansvar for å oppgi korrekt kontaktinformasjon ved bestilling, inkludert fullt navn til bestiller, samt Virksomhetens telefon og epostadresse.

Når Assistert Selvhjelp bekrefter overfor Virksomheten at bestillingen er mottatt og akseptert, regnes avtalen for bindene. Dersom en av partene oppdager feil orienteres den andre parten så tidlig som mulig, uten unødig opphold.

Bestillingsbekreftelsen skal inneholde:

  • Informasjon om hvilke Tjenester som inngår i avtalen
  • Lenke til Tjenesteavtalen med gjeldende betingelser.
  • Den totale prisen Virksomheten skal betale. Det skal komme tydelig frem om priser som oppgis er inklusive merverdiavgift.
  • Informasjon om oppstartsdato, og dato for fornyelse av avtalen.
  • Kontaktinformasjon for support.
  • Særlig avtalte betingelser (dersom aktuelt).

LEVERING OG FORNYELSE

Hvis Virksomheten ikke har oppgitt ønsket leveringstidspunkt ved bestilling, skal Assistert Selvhjelp levere Tjenesten til Virksomheten uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra Virksomheten. 

Virksomheten kjøper Tjenester fra Assistert Selvhjelp i form av løpende og tidsbegrensede abonnement, med en avtaleperiode på 12 måneder om gangen.

Det er ingen bindingstid ut over avtaleperioden. Tilgang til Tjenestene fornyes løpende for en ny avtaleperiode med 12 måneder om gangen, dersom Assistert Selvhjelp ikke har mottatt skriftlig melding om endring eller oppsigelse innen utløpsdatoVirksomheten kan fornye avtalen før 12 måneder er gått dersom behov.

BETALING

Virksomheter blir fakturert forskuddsvis for avtaleperioden. Assistert Selvhjelp kan sende ut faktura for Tjenesten fra det tidspunkt Tjenesten er bestilt. Betalingsfristen fremgår av fakturaen og er på minimum 14 kalenderdager etter fakturadato. 

Prisendringer

Assistert Selvhjelp kan ikke gjøre prisendringer for Tjenester i avtaleperioden, men forbeholder seg retten til å gjøre endringer i gjeldende priser ved fornyelse. Ved fornyelse må det påregnes årlig justering av pris basert på konsumpris indeks (SSB). 

Dersom Assistert Selvhjelp skulle ha behov for å gjøre prisendringer ut over dette – gjøres det i så fall med virkning fra ny avtaleperiode begynner å løpe. Virksomheten varsles om dette i forkant av avtalt fornyelses dato. Melding om prisendringer skal sendes per epost til den epostadressen som er angitt som kontaktadresse for kundeforholdet.